Tempat Penitipan Anak Bernuansa Alam dengan Pendekatan Architecture and Human Sense

Dwita Hapsarie Riandhini, Muhammad Faqih
Submission Date: 2017-07-31 10:55:57
Accepted Date: 2017-12-31 15:38:18

Abstract


Proses tumbuh kembang seorang anak membutuhkan pemantauan dan perhatian, baik segi fisik maupun mental. Sehingga pertumbuhan dan perkembangan anak dapat berjalan dengan baik dan benar. Namun, seiring dengan perkembangan zaman, banyak orang tua yang memiliki aktivitas yang padat sehingga mengakibatkan minimnya waktu yang dimiliki dan tidak dapat mengasuh anaknya sepanjang hari. Tempat penitipan anak bernuansa alam merupakan sarana alternatif yang menyediakan jasa pengasuhan, perawatan dan pendidikan dengan menggunakan alam sebagai media yang membantu tumbuh kembang anak melalui pengalaman langsung dengan lingkungan sekitar. Sarana ini diharapkan dapat mewadahi dan menyesuaikan dengan kecenderungan proses perkembangan dan pertumbuhan anak, dimana anak-anak cenderung akan menggunakan panca indera (sense) mereka untuk mempelajari sesuatu yang baru. Apa yang mereka pahami akan berdasarkan pada pengalaman dan informasi yang mereka miliki. Oleh karena itu pengawasan yang lebih sangat dibutuhkan akan pertumbuhan dan perkembangan anak dapat tumbuh dengan baik dan tepat.

Keywords


Tempat Penitipan Anak; Alam; Panca Indera

References


Creative Arts. 2004. Chldren’s Developmental Bnechmarks and Stages : A Summary Guide to Approprate Arts Actvities. (http://journal.naeyc.org/btj/200407/ArtsEducationPartnership.pdf) Diakses tanggal 26 Desember 2016. Pukul 23.00 WIB

Morrison, George S. Early Childhood Education Today 10th eddition, Merril Publishing Company, 1988, hal. 3

https://www.google.co.id/maps/search/Ciputra+World/@-7.2927734,11 2.7171341,661m/data=!3m2!1e3!4b1 Diakses tanggal 6 Desember. Pukul 21.24 WIB

Dudek, Mark. 2005. Children’s Space. India : Charon Tec Pvt Ltd.

Brolin, Brent C, “Architecture In Context”, Van Nostrand Reinhold, New York, 1978.

https://architecturejournals.wordpress.com/2010/10/28/arsitektur-kontekstual/ Diakses tanggal 6 Desember. Pukul 23.05 WIB

Day, Christopher. Environment and Children, Elsevier Ltd, 2007.

Scavo, Marlene, dkk. Creating Environments for Preschoolers (Child Environment Series, Military Child Care Project). Washington: Assistant Secretary of Defense Manpower, Reserve affairs, and Logistics, Departement of Defense, April 1982

Steudte, Bjorn, Architecture and Human Sense, Alexandria Virginia, 2007

Jormakka, Kari. Basic Design Method. Basel, Birkhäuser Architecture. 2007, hal. 62-65


Full Text: PDF

CC Licencing


Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penjaminan Mutu, Pengelolaan dan Perlindungan Kekayaan Intelektual (LPMP2KI) ITS
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.